Wednesday, October 28, 2009

Sony Ericsson Satio

Jag gick och handlade upp mig på en ny mobil, ville ha något mer påkostat än det billiga skräpet jag har haft några år nu.
Den här recensionen blir lite uppstyltad och rörig men det får ni ta. Jag har samlat lite punkter och så blev det lite text också men det är nog lite av vad folk vill veta hoppas jag. Har du/ni frågor så är det bara att maila. Dessutom så kan jag vara skit bakom spakarna på vissa saker, påpeka gärna då hur jag skall göra.

Jag har räknat upp mestadels nackdelar eftersom det positiva bara flyter på.

När man använder mail mycket via imap(G-Mail) så kan den börja bugga ur och inte kontakta servern och dessutom så kan det bli knas med att man antingen inte ser/märkar att man fått nya sms/mms eller att man inte kan nå dem förrän man startar om.För att återställa gäller en omstart.

Filhantering via allt annat än filhanteraren är jobbig. Istället för att få upp någon form av intelligent filhanteringsruta med möjlighet att hantera filer och mappar så får man upp en ruta med all media i bokstavsordning, skapligt jobbigt om man har tusentals bilder eller tusentals mp3:or/ringsignaler.

Upplägget är lite ostrukturerat, man kan tycka att alla inställningar skall finnas på ett ställe i kontrollpanelen(motsvarande) eller i varje applikation men de verlar vara lite utspridda.

Strukturen på var man hittar olika saker är lite rörig

Ovanstående två punkter tror jag har lite med att göra att Sony Ericsson lagt på ett eget tema för att ha vissa saker lätt tillgängligt.

Man kan inte välja vilka bilder som skall komma med eller inte på panelen för bilder.

Enkel/dubbelklick. Ibland lite ologiskt vad man skall använda var men inte en allvarlig irritation.

Interfacet är inte homogent. Man kan ibland scrolla genom att dra en fil lista upp och ned på själva filnamnen medans man på andra ställen måste använda sig av scrollbaren vilket kan vara lite pilligt.

Avsaknad av smileyfigurer och animerade smileys i SMS är verkligen saknat, det liksom piffade ju upp SMS:en.

Ibland så hänger sig bakgrundsbelysningen i släckt läge vilket inte känns helt ok, enda sättet att få igång den(som jag hittils kommitpå) är att starta om telefonen eller ringa till den.

Knasigt att huvudskärmen inte ställer in sig i horisontal eller vertikal läge när man vrider telefonen. Jag tror dock att det har med att det är Sony Ericssons tema som inte är 100% igt eftersom underliggande menyer gör det.

Kameran, helschysst kamera som troligen kommer att ersätta min kompaktkamera till det mesta. En rolig detalj är panorama funktionen. Man ställer in att man skall ha panorama sen tar man en bild, telefonen spårar sedan hur man rör kameran och visar vart man ska för att ta nästa bild och tar bilden automatiskt när man är på rätt ställa. Detta kanske är normalt men nytt för mig och kändes grymt collt men det fungerar bara när man har telefonen i horisontalläge, inte vertikalt. Synd. GPS taggning tycker jag är kanon. Saknade verkligen det när jag var i kina.
Taggning av bilder är också kanon men där saknar jag möjligheten att tagga bilder även när man väljer alternativet bilder i under foton i mediamenyn.

Kameramjukvaran har bildstabilisator funktion och det är kalas men fungerar bara om man tar utan blixt. Jag testade den och den gjorde sitt jobb. Det finns även leendeigenkänning men det har jag inte testat och ansiktsigenkänning och det fungerar kalas. Jag har inte provat att filma än så det kan jag inte säga så mycket om. Det finns en massa olika inställningar på antalet megapixel, från 2-12. Skulle vara roligt att testa att ta på exakt samma motiv i de ollika MP klasserna och jämföra.

Nice med blixt och trevliga och i mitt tycke oslagbara bilder i mobilgenren. Vissa jämför ju med nya kompaktkameror och systemkameror men för tusan någon slags verklighetsanknytning bör man ju ha.

Kul med trälabyrintspel som man flyttar genom att luta telefonen.

Seg java emulering. Provkörde ett javabilspel och det segade enormt så att det inte går att köra.

Saknar en tracking mjukvara för GPS:en, det borde finnas med från början. Den som finns i C702 är ganska bra men där får min inte ut höjddata vilket inte är ok.

Kontaktbilderna för de kontakter som har bild borde finnas med direkt vid scrollning och inte
bara när en kontakt är markerad.

Formatet känns riktigt bra, jag har hört att visas klagar på att den är för stor och tjock
och kantig men det håller jag inte med om. Där handlar det ju om tycke och smak.

Klockan drar sig grymt mycket, det är inte ok för en konsumentprodukt idag att dra sig så mycket men syncar man mot Ericssons Pc Suit så sköts inställningen om man vill.

Det borde finnas inbyggd mjukvara för att synca med de flesta vanliga tjänster såsom outlook, google calendar m.fl. men ny verkar bara outlook var inbyggt.

Många gnäller på att det inte finns miniusb och 3.5mm hörlursuttag. Jag tycker inte att detta är
ett problem, i själva verket så tycker jag nog att det är bra för många jag pratat med har problem med att man bryter sönder både kontakten i sitt device och själva pluggen till hörlurarna när man har det i fickan. Ericssons systemkontakt är mer stabil än så, iallafall som jag märkt hittills men förvisso kunde det ju finnas altihopa så kunde man ju välja men det skulle nog
ta lite mycket plats.

Den resistiva skärmen har det ju kommenterats en hel del om av förståsigpåare. Jag måste till att börja med säga att det är den bästa resistiva pekskärm jag testat och även om hanteringen mot den givna konkurrenten iPhone skiljer sig så anser jag inte att den är underlägsen. skrivkänslan när man messar etc är kanon det mesta jag testat men jag har inte testat iPhone särskillt mycket för att bli van så jag kan ju inte ge en bra jämförelse där men jag tycker att iPhone är bra också. Pekskärmsanvändning är dock något man måste vänja sig lite vid.
Dock så skriver jag mycket snabbare och bättre med ett qwerty tangentbort på pekskärmen än med T9 på min gamla C702.

Vissa har om argument att du kan använda vantar på Satio skärmen är lite att ta i tycker jag. Visst fungerar det men man blir otroligt klumpig och oexakt, då får man nog ha små fingrar och små vantar för att det skall fungera ok och när dessutom interfacet inte är 100% anpassat för att använda med fingrarna så blir det ju svårt. Man kan enkelt göra det mest grundläggande med telefonen att ringa och det gör man bra. Att kolla mess etc under tiden man ringer fungerar också bra även om högtalartelefonen är lite tyst som jag känner det men det finns ju isåfall handsfree om man har problem med det.

Högtalaren är ok men inget man skall förvänta sig en bra konsert i dolby surround om någon nu trott det det är en högtalare på en mobil och den gör sitt jobb.

Man kanske kan tro när man läst ovanstående att jag vantrivs med luren men jag gillar den skarpt. Till att börja med så var det ett extremt lyft från C702 i snabbhet men efter att ha haft ett antal Sony Ericsson telefoner med snudd på exakt samma menyupplägg så kändes det riktigt kul att få känna på en massa nya saker. Tidigare fick man ny hårdvara med nästan samma menyer och innehåll tyvärr. Sån är jag, skönt när det är lite nytt och kul att fingra på.

Om man jämför med Sony Ericsson X1 så är telefonen grymt mycket snabbare och har dessutom störe skärm och blixt. Att man idag säljer kameramobiler utan blixt borde vara straffbart.

Operativsystemet är symbian S60 serie 5 som numera vad jag förstår är open source vilket kanske leder till lite bra utveckling på den fronten....eller inte.

Man har blåtand, wifi och 3G som kommunikationsalternativ och en sak som är bra är att när man skall koppla upp sig på nätet och har lagt in en wifi accesspunkt som manhar tillträde till så väljer den denna acesspunkten i första hand om den är tillgänglig och man får välja varje gång man skall ansluta vilket också är bra. Vid vissa tillfällen, t.ex. web fotoalbum så varnar den för att man kanske måste koppla upp sig mot mobilnätet och att det då kan bli dyrt.

Film har jag inte heller tittat på än så det kan jag inte säga så mycket om men vad jag förstår så behöver man ha en spelare som heter Coreplayer eller liknande för att kunna spela xVid och DivX. Ljudformat verkar det vara hyggligt stöd för men jag tror inte den stöder WMA, vem som använder det. För den som vill spela OGG så vet jag inte något om det.

Jag har inte provat att installera några program mer än en syncmjukvara för google calendar, gmail och ett bilspel alltihopa gick smärtfritt och en del program som är avsett för nokias motsvarande modeller fungerar bra att installera. Tydligen ska de flesta appar till Nokia 5800 passa. Har man problem med signeringen av mjukvaran så kan man typ jailbreaka med en mjukvara som heter http://helloox2.com/ men det har jag inte heller testat.

Teman har jag inte heller provat mer än de som finns i telefonen men på http://mobile9.com finns en del som ska passa.

En annan sak som många förståsigpåare(läs mobil skribenter och rescencenter) klagat på är att din inte finns någon vettig appstore. Jag undrar hur lat man får vara. Givet är ju att det hade varit mycket enklare om det fanns en stor appstore där allt fanns men lite får man väl räkna med att göra själv. Det är väl ingen som matar en med sked heller normalt eller?

om det är någon som har tips och lösningar på ovanstående problem och annat så tveka inte att höra av sig. Jag har bara haft telefonen i ett par dagar och har mycket att lära.

Edit:
Såhär i efterhand kan jag säga att den stöder WMA och WMV oosv mer att läsa i White paper:
http://developer.sonyericsson.com/getDocument.do?docId=101197

För att utveckla rekommenderas:
http://developer.sonyericsson.com/site/global/newsandevents/latestnews/newsmay09/p_satio_announcement_symbianfoundation.jsp
http://developer.sonyericsson.com/site/global/docstools/symbian/p_symbian.jsp
http://developer.symbian.org/



Lite andra bra å ha länkar:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=226623&st=690
http://forums.se-nse.net/index.php?act=idx
http://www.dailymobile.se
http://www.basota.com/basota/SE/signup/34/basota
http://www.symbianbloggen.se/
http://symbianapplications.info/page/2/
http://sportstracker.nokia.com/nts/main/index.do
För sportstracker, välj varianten som är för Nokia XPressMusic 5800
http://www.tube5800.com/nokia-sports-tracker-application-updated-for-nokia-5800/
http://www.fring.com/download/
http://www.themobilestore.se/se/grp/sony-ericsson-satio.php
http://www.symbianbloggen.se/index.php/page/6
http://symbianism.com/symbian-s60-ver5/
http://www.spotify.com/blog/archives/2009/09/07/first-look-at-spotify-on-s60/

7 comments:

Ida K said...

Får jag fråga om panorama-funktionen. Hur många bilder kan den sätta ihop?

weirdigge said...

Hej! Den ta 3 bilder i bredd och känner på ett väldigt smidigt sätt av hur man rör kameran i scenen och man ser detta med en ruta på displayen så man kan sikta rätt sedan tar den bilden själv när man är rätt. Dock så kan man endast ta panoramabilder i horizontal mode inte portrait vilket hade kunnat vara bra ibland

Anonymous said...

Haha fusk Ida!(Ställde en fråga som rör Tre's Quiz)

Anonymous said...

Jag undrar ifall man kan jailbreaka satio precis som med ihphone, så att den blir mycket roligare???:)

weirdigge said...

Ja det går. Man ska tydligen använda tydligen använda ett program som heter heloox2. http://helloox2.com
Jag har inte provat själv så jag vet inte vad man får för fördelar. Jag har dock funderat på att testa.

MickeMus said...

kan inte få sportstracker att fungera på min satio, något om certifikatet? hjälp sökes!

Samsung Mobiles said...

thanks such nice information ... i like it