Thursday, February 25, 2010

Människors benägenhet att hjälpa


Det är alltid intressant att råka ut för saker där man uppenbart kan tänkas behöva spontan hjälp. Punkteringar, kört av vägen etc. Det intressanta är naturligtvis inte att det händer för det kan man ju var utan utan hur benägna folk är att stanna och fråga om man behöver hjälp. I morse så fastnade jag i en snövall när jag åkte till jobbet och var tvungen att skotta mig fram, jag hade ju utrustning i bilen för detta så det var inga problem men eftersom det var vid infarten till jobbet och vid start på arbetsdagen så passerade en hel del bilar som skulle främst till firman jag jobbar på.

Av kanske drygt 20bilar så stannade en och frågade om jag behövde hjälp. Jag är mycket tacksam till att hon stannade och frågade även om jag i det fallet inte behövde hjälp då jag var på väg att komma loss. Det har hänt mig tidigare på arbetsplatsen att jag fått fel på bilen när jag skall åka hem men då har ingen stannat trots att det varit mitt i vintern och kallt som sjutton.

Jag var i Kanada nyligen och där skulle ingen komma på att inte fråga, det är i alla fall den upplevelsen jag har. Alla är så otroligt vänliga där.

I rättighetens namn måste jag ochså säga att en(1) gång när jag behövt hjälp så har det stannat fler folk. Jag fick punktering och var tvungen att stanna på en busshålsplats(med gott om utrymme kvar för bussarna). Medans jag stod där och bytte däck så stannade alla bilar, lastbilar och bussar som åkte förbi så det blev nästan tjatigt men det kändes väldigt bra att folk brydde sig. denna gången var det också ganska kallt ute.

Vid ett anant tillfälle så hjälpte jag till att få upp en bil som kört av vägen och vid det tillfället var det knappt någon som brydde sig heller. dagarna efter så fick jag sms med frågan om jag kört av vägen eftersom de sett mig hjälpa till vid olycksplatsen....hur svårt är det att fråga om man behöver hjälp. De behöver ju inte vara med om något otäckt eftersom de såg att jag stod upp.

En annan gång så var det min tur att hjälpa till, det stod ett fordon efter vägen med varningsblinkersen på och jag stannade och frågade om de behövde hjälp men de bad mig dra åt helvete så jag åkte naturligtvis vidare. Denna händelse kommer naturligtvis inte få mig att skita i folk som står längs vägen.

Jag hoppas att om det inträffar saker för folk att deras medmänniskor runtomkring dem hjälper till, det kan betyda mer än man tror.

No comments: